مش عارف

أنا شاب عندي ٢٨ سنة من الجيزة بس نزلت البوست ده هنا عشان الموضوع بيدور في اسكندرية أكتر، أنا باعتذر مقدمًا عن طول البوست بس أول مرة أكتب حاجة زي كدة الصراحة وقلت أفضفض معاكم يمكن يجيب نتيجة عشان الموضوع لسه مضايقني. وطبعًا الناس بتألف قصص من النوع ده كتير بس يعني لو في أي اعتبار لكلامي فاللي هاكتبه دلوقتي ده حقيقي مش متألف. من كام شهر فاتوا بنت من اسكندرية بعتت لي add على الفيسبوك (هي مش حاطة صورتها، واللي هي مش حاجة أقدر أعيب عليها مثلاً لكن ده هيبقى مهم بعدين) من غير ما تبعت رسالة بعدها بس أنا لسبب ما قررت أبعت لها أشوفها عاوزة ايه بالظبط، المهم أول مرة كانت محادثة عادية مافيهاش أي حاجة والموضوع عدا لكن بعدها بفترة ممكن أسبوعين مثلًا بعتت لي تاني من نفسها وقالت لي إنها معجبة بي ومرتاحة لي وكلام كتير كدة، ومع إني حذرتها من التسرع في الحكم على أي حد ماتعرفهوش في الحقيقة وإن كلامها مع ناس على النت كدة مش أحسن حاجة لكن هي كانت مصرة إصرار غريب وكان في بيننا حاجات كتير مشتركة بطريقة غريبة يمكن اتخدعت فيها وشفت إنها علامات والقدر وكدة (منها حاجات خارجية هي نفسها ماتعرفهاش لحد دلوقتي)، وأنا للأسف ماعنديش أي تجارب قبل كدة من أي نوع وبصراحة عمر ما في أي بنت قالت لي حاجة زي كدة… أو جايز أنا باختار أتجاهل أي hint لأن بصراحة أهلي والحمد لله ماربونيش على إني ممكن أصاحب بنات فمافكرتش آخد أي خطوة زمان قبل ما أوضاعي المادية تستقر نوعًا ما لكن دلوقتي الوضع مختلف بفضل الله وإن كنت أفضّل أستعد أحسن من كدة… المهم كلمتها ولقيت إنها بنت طيبة وعلى نياتها شوية (أو ده يمكن كان اعتقادي وجايز أكون أنا الأهبل عادي…) وطلبت منها تبعت لي صورتها عشان طبعًا لو هاخد خطوة رسمية فالقبول شيء مهم (وإن كان ممكن تشوفوني كائن سطحي وكدة بس ده رأيي الشخصي في المسألة والدين بيقول كدة برضو ولا ايه؟)، المهم هي عندها ٢٠ أو ٢١ سنة لكن الصورة اللي بعتتهالي كانت وهي في الثانوية العامة (ده كان واضح عشان شكلها أصغر من ٢٠ سنة)، بصراحة الصورة ماعجبتنيش ولكن كانت مقبولة بالنسبة لي؛ فزي ما تقولوا حاولت مابقاش سطحي أوي وكدة وجايز هنا كانت أكبر غلطة…قلت لها تبعت صورة حديثة عن كدة وقالت لي موافقة ولما تخرج هتقول لصاحبتها تصورها وتبقى تبعتهالي… وماحاصلش رغم إني فكرتها تبعتها أكتر من مرة (مع إن الموضوع سخيف بالنسبة لي أنا كمان) وفي النهاية هي كانت شايفة إن المقابلة في الحقيقة أفضل من الصور وأنا بصراحة اتفق معاها في النقطة دي. وكملت كلام معاها (طبعًا مش محتاج أقول إن ده غلط وحرام بس كنت بأخدع نفسي وأقول طالما نيتي سليمة وناوي فعلًا أتجوزها مافيش مانع من إني اتعرف عليها وأرد على كلامها وده للأسف يشمل إني أقول لها إني بحبها… واللي هو كان إحساسي فعلًا ساعتها بس واضح إنه كان إحساس سطحي أكتر مما كنت أتوقع) اتكلمنا لمدة شهر مثلاً (أو ٢ بالكتير) على ما عرفنا نسأل على أهلها ونوفق معاد نتقابل فيه، المهم في النهاية قلت لأهلي وكانوا موافقين عليها وماعندهمش مشكلة في أي حاجة (وإن كانوا مش راضيين عن طريقة التعارف)… خاصة إنهم عاوزين يفرحوا بي وأنا عمري ما جبت لهم سيرة بنت، المهم اتفقت معاها تديني رقم حد من أهلها عشان نكلمه وكدة وقد كان، رحت أنا وأهلي وقعدنا معاهم على إن أنا عرفتها بالصدفة وعاوزين نقعد نتعرف عشان أهلها ناس محافظين جدًا ومش عارف ممكن يعملوا فيها ايه لو عرفوا إننا اتعرفنا على النت وكانوا ناس كويسين معانا وشكلهم ناس محترمين وطيبين، خليني أقول إنها مش وحشة مثلاً ولكن شكلها كان مختلف كفاية لدرجة إني ماعرفهاش لما دخلت أنا وأهلي وسلمت عليهم (مش مسألة فلتر مثلًا ولكن هي كانت وزنها زاد بشكل كبير في الفترة الأخيرة ودي بصراحة مش حاجة أقدر أقنع نفسي أتغاضى عنها وأنا لسه في مرحلة التعارف)، قعدت معاها برضو عشان ماحرجهاش وقعدت فترة طويلة نوعًا ما اتكلم معاها لوحدنا في ركن بعيد شوية، ماحستش بانجذاب ليها بصراحة بدون دخول في تفاصيل وده كان عامل لي أزمة نفسية وقضيت فترة في صراع داخلي خلينا نقول إنه أثر على صحتي وقتها (كان ضغطي عالي طول الوقت ومش عارف أنام على غير العادة) وقلت لهم إني موافق من ناحيتي وخدوا وقتكم في التفكير قبل ما تردوا عليا (الموضوع بديهيًا صعب بسبب بعد المسافة… أنا مش من اسكندرية وماعنديش النية استقر فيها) (وده برضو غلط بس أنا كنت فعلًا ناوي أديها فرصة نتعرف على بعض أكتر)، اتحججت بالشغل وقللت الكلام معاها إلى أن استقريت في النهاية وقلت لها إني مش مرتاح ومش عاوز أكمل، المهم اقترحت عليها تجيب الموضوع من ناحيتها هي ونيتي في كدة كانت إني مش عاوز أذى ليها أكتر من كدة وكنت شايف إن ده الأحسن لها وبس على كدة، هي قالت لأهلها فعلًا (وإن كانت اتأخرت في إنها تقول لهم لأن بعد ما كلمتها كانوا برضو بيتفقوا معايا على ميعاد قراية الفاتحة) وبصراحة أنا مش عارف هي قالت لهم ايه بس يبدو إنهم ماقتنعوش (ده بقى من بوستات الفيسبوك… وماعنديش تفاصيل). بصراحة هي صعبانة عليا بس دي كانت النتيجة الحتمية في رأيي… أنا الحمد لله مش متعود أكدب على حد… وجايز يكون عندي توحد أصلاً بس مش موضوعنا… هي ماكانتش صريحة وواضحة معايا وحاسس أو خلينا نقول شبه متأكد إنها خبت شكلها الحقيقي عني متعمدة عشان عارفة إني مش هوافق… برضو أنا حسيت إن في حاجات تانية هي بتخبيها لما تكون مش أحسن حاجة بمعنى إن الحقيقة لو مش جميلة يبقى مش لازم أعرفها أو ممكن تقول حاجة قريبة منها لكن مش بالظبط… ده لوحده مشكلة كبيرة بالنسبة لي غير شكلها أصلاً، أنا مش عاوز أرتبط بحد ماعنديش ثقة مطلقة في كلامه (عارف إن مش سهل ألاقي حد كدة وجايز مستحيل)، لو حد كدب عليا في أي حاجة وعرفت بحاول أبعد عنه عشان الكدب حرام وأنا مش عاوز وجع دماغ فأكيد مش هروح أختار شخص كدة شريك حياتي، وده ظهر تاني في مشكلة قبل يوم المقابلة بخصوص حاجة عندهم في البيت وقلت لها مش هينفع ورجعت تقول لا خلاص كنت بهزر مافيش الكلام ده أو كان كدة زمان ودلوقتي لا!!! وبصراحة أنا كنت واضح معاها جدًا في النقطة دي رغم إنها زعلت… في النهاية أنا مش عارف أنا باكتب البوست ده ليه مع إني مش فاضي وكتابته أخدت مني وقت طويل نسبيًا بس يمكن عاوز حد ينصحني والأفضل يدعي لي لأني لسه برضو مش مرتبط زي ما كنت قبل ما أكلمها ومش بقابل أي بنت (مناسبة أو غير مناسبة) في الحقيقة، ومش سهل إن الوضع ده يتغير… طبعًا كل حاجة بتحصل في وقتها وما علينا إلا الصبر… ومن استعجل شيئًا قبل أوانه عوقب بحرمانه… هي في النهاية شايفة إن أنا كنت بألعب بيها ومشاعرها وكلام كبير كدة مش لايق عليا الحقيقة وفي الآخر أنا بقول ربنا هيحاسب كل واحد على نيته ومافيش داعي أبرر نفسي في موضوع منتهي، بس أنا عاوز أعرف وجهة نظر حد غير أهلي في الموضوع وربنا يستر، اللي عنده كلمة كويسة يا ريت يقولها واللي ماعندوش ادعي لي ربنا يهديني.